Kära Uppsalahem

Ju mer tiden går desto mer irriterad blir jag över att alla hus ska behöva skaffa tv, telefoni och bredband via fiber och Comhem släcks ner. Jag kan ju lika gärna gå igenom mina "irritationsmoment" för att få någon form av logik i det hela.
 
1. Hyran i husen är rätt hög redan och kommer att höjas ytterligare under sommaren.
 
2. Bredband. Idag betalar jag 199 kr i månaden för 100/10 Mbit. Med eran deal via fiber blir den billigaste kostnaden (med en operatör jag aldrig hört talas om) 231 kr i månaden alt. 254 kr med Bahnhof. Några av dem har lite rabatt just nu på startavgift och fria månader/halva priset. Ändå blir det dyrare.
 
3. TV. Jag kollar kanske inte jättemycket på tv men möjligheten att välja bland fler kanaler än SVT1, SVT2, TV4 och Bankanalen vill jag ha. Att få ungefär det utbud jag har i grundutbudet hos Comhem kostar 169 kr/månaden. Vill jag ha det jag har plus lite till kostar 225 kr/månad.
 
4. Digital-TV. Här kommer vi till den avdelning som jag i dagsläget utnyttjar mest, Viasats och C Mores sportpaket. De kostar 249 kr respektive 399 kr i månaden. Det priset är det samma mellan olika operatörer, HD är lite dyrare såklart. Kan bli så att jag tvingas välja bort det ena men det vill jag ju inte heller.
 
Problemet är att samtliga operatörer vill ha en startavgift på 300 kr samt att man måste betala 2000 kr för boxen. Det tycker jag faktiskt att Uppsalahem hade kunnat förhandla bort med tanke på att vi inte har något val från mars 2015. Jag hoppas att man själv kanske kan förhandla till sig en bra deal. Tex med Bredbandsbolaget, då jag varit kund hos Telenor i många år samt att mitt mål är att försöka skaffa samma operatör för både bredband och telefoni. Jakten fortsätter med andra ord.
 
Visst, jag har rätt bra lön så på så sätt är det väl lugnt för min del men jag tänker på tanten längst ner i mitt hus som måste börja betala för att se på TV. Eller studenten som bor en våning under...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0