Tjänsteresa

Diskussion på jobbet idag handlade om det här med tjänsteresa. Vad ska företaget stå för och vad ska man själv stå för. Nu är det så lägligt att jag åker iväg på Personalvetardagarna i Göteborg precis. Åker imorgonkväll och kommer hem sent på torsdagkväll.
I vilket fall som helst i mitt fall så betalar företaget själva konferensen där lunch och sånt ingår samt två hotellnätter där frukost ingår i priset. De betalar även resan bil/taxi/buss/flyg ect.. Såhär långt är det väl inget krångligt. Konferensen betalas, resan samt övernattning.
Det som kan diskuteras är det här med middagen. Vem ska stå för den? När jag läst om det hela handlar det mycket om traktamente och vad som är avdragsgiltigt gällande skatt osv. Det går även att diskutera om detta medför merkostnad för den anställde som ska iväg. I mitt fall så blir det uppenbaligen dyrare att köpa mat/äta ute två dagar nere i göteborg istället för att äta mat hemma. Ett argument som kom upp gällde när dagen slutade så fick man göra vad man ville, kan jämföras med att arbetsdagen är slut. Därför borde man betala för sin egen mat. Ett annat argument är också att man inte har så mycket val att äta ute när man är på konferens/utbildning flera tiotal mil hemifrån. Så det kan väl diskuteras mer.

I mitt fall så kommer företaget att betala för alla mina utlägg i samband med resan mot kvittoredovisning när jag kommer hem igen. De har aldrig använt sig av traktamente. Det känns ju rätt schysst. Nu är det inte så att jag tänker gå på värsta finresturangen för det. Keep inte simple. Även om det är företagets pengar så är jag en del av företagets ekonomi.

Lite tankar iallafall. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0