Valet 2010

Roar mig med att försöka förstår politiken lite mer. Kollar på diverse partiers hemsidor och försöker förstå vad de vill. Eller egentligen har jag väl kollat på 4 partier. Dessa är Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna.

Det som utmärker sig är att de röda har väldigt krångliga hemsidor, tycker det är svårt att veta vad de egentligen vill. Som det ser ut har de 4 frågor som är i stort sätt samma/lika vilka de fokuserar på. Det får mig att undra är det det enda ni står för?

Moderaterna däremot har en lista med 25 punkter över vad de vill göra. Mycket enkelt och lättläst. Uppskattas av mig som inte direkt gillar politik och vill ha det lättöverskådligt.
Samma med Sverigedemokraterna, de har 13 punkter vilka kort och gott säger det här vill vi. Också väldigt lättöverskådligt.
Både dessa har en mix med olika saker som de vill istället för 4 som i stort sätt hänger ihop. Det visar att de vill ha mer än jämställdhet, bättre skola och mer jobb.

Skulle jag rösta för mig själv just nu skulle jag vilja ha ett parti med mycket som Moderaterna står för med en del av det Sverigedemokraterna vill. Jag är inte rasist på något sätt och har inget emot invandrare men jag tycker det är konstigt att Sverige ska ta emot alla när inte tex Danmark och Finland tar några. Vi kan ju knappt ta hand om de vi har så på något sätt måste det begränsas och som det låter på Moderaterna vill de ha mer invandrare eftersom de vill ha bättre svenskaundervisning osv.

Däremot ska jag rösta för andra dvs att jag tänker på alla utom mig själv typ så skulle det bli sossarna eller vänster.

Så jag frågar mig. När är det okej att vara "egoist"? Man kan ju inte leva hela sitt liv genom att göra allt för alla andra... Jag har några dagar till på mig att suga på karamellen och som det ska sugas!


Kommentarer
Postat av: emilia

Jag känner faktiskt samma sak skulle jag rösta för mig och även för min familj så skulle jag rösta blått för jag tror att jag kommer att vinna på det. Men sen så blir jag lite osäker om ngn runt mig skulle bli sjuk eller arbetslös hur skulle det gå då?

Så ja det är några dagar kvar.

2010-09-11 @ 15:48:32
Postat av: Nina

Klart det är okej att vara egoist. I slutändan har man bara sig själv att räkna med. Det är DIN röst, som handlar om vilken framtid DU vill ha i det land som DU lever i. Så ser jag det.

2010-09-11 @ 17:21:34
URL: http://finanina.blogg.se/
Postat av: Josefin

Jag tror det handlar mer om ideologi än något annat. Hur ser man på livet och hur vill man att samhället ska se ut? Jag tycker att man absolut får vara egoistisk, det är alla, men om det är så att man redan har det bra ställt så tycker jag att man kan "offra" 200 kr extra i månaden (det gör ju närmast ingen skillnad) för att någon/några andra ska kunna överleva dagen. Men som sagt, i slutändan brinner det väl ner till hur man ser på livet? Typ "är människan fri att välja hur man vill leva sitt liv?". I teorin är saken ganska självklar, men varför är det så många som lever under ytan? Jag röstar rött för ett samhälle där så många som möjligt är inkluderade!

2010-09-12 @ 22:47:57
URL: http://josefinus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0