En diagnos är en diagnos

Inne på andra dagen med magont nu, ja det är en av biverkningarna med mina mediciner så det är bara att härda ut tills jag får trappa ner skiten. Det tog ca 5 dagar i våras när jag var tvungen att äta Diclofenac flera gånger om dagen innan problemen uppstod vilket gjorde att jag fick andra tabletter så är inte ett dugg förvånad. Såhär säger 1177.se:
 
Gastrit - irritation i magslemhinnan
Gastrit betyder inflammation i magsäckens slemhinna. Besvären då kan likna såväl magsår som känslig mage. Värken är ofta sugande eller molande mitt i magen eller högt upp mellan revbensbågarna. Då mår man också ofta illa eller har en brännande känsla bakom bröstbenet. Magsäckens slemhinna kan vara extra känslig, eller så har den blivit påverkad av olika ämnen. Det kan till exempel vara läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra eller så kallade cox-hämmare, även kallade NSAID, som till exempel ibuprofen och diklofenak. Man kan också få besvär av alkohol, kaffe, starkt kryddad mat, citrusfrukter eller nikotin. Stress kan förvärra besvären ytterligare.
 
 
Det är precis de besvären jag dras med just nu så det är väl inte superroligt. Tror visserligen att inflammation är att överdriva men visst är slemhinnan irriterad alltid. Kanske måste hitta något bra man kan äta för att lindra besvären. Har hört att yoghurt är bra pga PH-värdet och bakterierna samt banan. Vill inte tvingas ta ytterligare medicin mot medicinen liksom. Det är iallafall inte kul att gå runt och ha ont i magen hela tiden. Gör inte jätteont men tillräckligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0