Köttfärsomelett i ugnsform

Testade detta idag för första gången och det var såååå gott kan jag lova. Eftersom jag i veckorna försöker hålla mig ifrån allt som heter kolhydrater så måste man testa på något nytt emellanåt för att inte tröttna. Denna är även lätt att ha i matlådan med sallad till.

4 portioner, tar ca 45 minuter att tillaga

Ingredienser:
Fyllning
400 gram köttfärs
salt och peppar
2 st vitlöksklyftor
1 st gul lök
3 msk vatten
1,5 msk tomatpuré

Botten
4 st ägg
1 dl grädde
2 msk smör/margarin
rosmarin (behövs inte men ger lite smak till omelettbotten)

Täcke
2 dl riven ost
1 dl grädde
0,5 dl fréme fraiche
8-10 st cocktailtomater

Tillagning:
1. sätt ugnen på 200 grader.
2. Hacka lök och vitlök och bryn i pannan (jag vill ha mer vitlökssmak så jag pressade i dem). Tillsätt köttfärsen och bryn tills den är genomstekt. Salta och peppra. Häll i vattnet, tomatpurén och låt puttra tills vätskan kokat bort.
3. Vispa ihop äggen med grädde och lite rosmarin och häll i en ugnsform. (Bli inte förvånad om det ser lite ut men det sväller i ugnen). Grädda i ugnen i ca 8-10 minuter. Ta ut och lägg på fyllningen. Höj värmen i ugnen till 225 grader.
4. Fördela köttfärsen i ugnsformen. Blanda grädde, créme fraiche och ost i en bunke och häll över köttfärsen. Fördela halva cocktailtomater över "pajen". Grädda ca 10 minuter eller tills osten smält och fått lite färg.

Ha även lite grönsker och sallad till...
Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Isabel

Ser gott ut!



Ja usch för ångest men jag tycker på något sätt att det är "lättare" när jag vet varför jag har ångest, istället för som nu ingen som helst aning. Jag bara har den!

2010-12-07 @ 20:28:22
URL: http://issapissastankar.blogg.se/
Postat av: Nina

Låter jättegott, det ska jag pröva - tack för receptet! Men ajaj på tomatpurén ;)

2010-12-07 @ 21:15:12
URL: http://finanina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0