Beroende av sociala sajter?

Enligt nån studie som Aftonbladet.se precis publicerat så verkar fler och fler unga tjejer bli beroende och siter som facebook och bilddagboken mfl. Detta beroende ska tydligen få dem att prestera sämre i skolan.

Om man tar facebook så förstår jag helt. Mena jag är själv inne i det just nu och spelar Farmville med det och typ det. Kanske är bloggberoende också? Räknas det?

Tyckte deras symptom på om man är beroende eller inte var kul.

TIDEN:
du lägger fler och fler timmar på sidan.
FOKUS/UPPTAGENHET: du pratar, tänker och "lever" med sidan all din vakena tid.
LÖGNER: du ljuger om att läxor är gjorda för föräldrarna när det i själva verket är "annat" som tagit tid.
SKOLARBETET: blir lidande.

Jag vet dom inte om jag vill påstå att jag lägger flera timmar på det men det blir ju en stund några gånger om dagen. Och ja mellan mig och Nina har det blivit värsta seriösa samtalsämnet. Det är lite roligt, vi är båda helt inne och det. ibland känns det som man planerar sin tid efter när ens grödor måste skördas. Det är sjukt egentligen.

Vill dock inte påstå att det påverkar mitt pluggande speciellt mycket. Visst händer det väl att man skördar lite grönsaker unger en föreläsning då och då men jag vill inte påstå att plugget blir lidande för det.

Lite som det säger också. Kanske är det så att tjejer använder sig av sociala sajter iställer för som killarna med data- och/eller tvspel. Kanske föräldrarna ska ha bättre koll på deras barns surftider och läxor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0