Vad kostar det egentligen?

Jag blev lite inspirerad av min kompis Emilia när hon i sin blogg räknade lite på vad saker och ting kostar varje månad och kände att jag ville göra det samma. Vi räknar nu på en normal månad då jag har ca 7800 kr från CSN att leva på. I vanliga fall har jag också ca 2400 kr i hyra samt räkningar på minst 500 kr (mobil, digitaltv och tandläkarförsäkring) ibland får jag andra räkningar också men det tar vi inte hänsyn till nu. Mat är väl ca 1000 kr också. Sen kommer kurslitteraturen och den är inte billig för det mesta.

I alla fall. Saker som jag vet att jag behöver varje månad är dessa:
Schampo och Balsam: 30-45 kr (har sån tur att mitt schampo och balsam finns billigt på Ö&B)
Sminkborttagning: 30-60 kr (köper H&Ms avsminkningsservetter och de är kanon 20-pack för 29 kr)
Tamponger: ca 30 kr
Deo: 20 kr
Mascara: 160 kr (är inte säker på om jag använder 1 varje månad eller om jag köper varannan)

Sen tillkommer det som är varannan eller var tredje månad:
Duschcreme: 20 kr (också på Ö&B eller Rusta och den är kanon palmolive cherry blossom, väldigt dryg)
Hudcreme: 20 kr (LdB är bra och billig på Ö&B samt att jag inte behöver använda så mycket)
Hårgrejs för lockigt hår: 25 kr (sunsilks för lockigt och frissigt hår är kanon men verkar inte finnas i Örebro)
Rakhyvlar: 50 kr (använder engångshyvlar från gilette för att de är bra men de räcker ju iaf 1 vecka per hyvel)
Tvål: 20 kr (använder palmolives cherry blossom som är billigt på Rusta, finns både i dusch och vanlig tvål)

Saker som köps mer sällan 3-6 månader eller mer:
Hårfärg: 60-120 kr (Kör H&Ms egna hårfärg då den funkar bra för mig)
Tandkräm: 30 kr (tandborstar slipper jag köpa eftersom jag fick ett helt gäng från mitt jobb)
Dental: ca 100 kr (munskölj, räcker 3 månader om man använder 2 ggr varje dag)
Annat smink: 200-300 kr (jag förbrukar inte så mycket smink på vardagarna så behöver inte köpa allt för ofta men H&Ms eget smink typ puder, rouge och annat funkar bra för mig)
Parfym: 300-600 kr (beroende på vilken jag känner för, vilket inte är billigt)

Nu kan man kanske fråga sig hur mycket klokare jag blev av detta? Inte mycket egentligen... Kom fram till att jag köper ganska mycket men att jag har hittat ställen för bra saker för mindre pengar. Även fast det blir lite krångligt ibland när man ska handla på flera affärer. Handlar tvättmedel och sånt på Ö&B också så brukar löna sig iaf.

Så om man ska sammanfatta så lägger jag nog ner mest pengar på mat och kurslitteratur, men också på nöje och shopping antar jag! Men inte den här månaden eller sommaren heller för den delen.

Kommentarer
Postat av: Emilia

Alltid intressant att tänka efter vad man egentligen gör med pengarna;)... då prel bokar vi torsdag!

2009-07-07 @ 00:45:09
URL: http://www.emiliavilen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0