Jag undrar...

Har ni någonsin tänkt på det här med olika kulturer och hur man hälsar på varandra?? Skaka hand, krama, pussar och annat?

Jag gjorde det igår när Mammas kille Osama's (sorry jag kan inte säga styvpappa till honom han är 8 år äldre än mig bara) kompis kom på besök från Skottland. När han hälsar på mig så vill han ni vet "luft pussa" som jag kallar det, på vardera sida. Å jag är inte alls van vid det så först tvekar jag å tänkte näää så gör vi inte här, men bestämmer mig för att okej då är kanske inte snällt att börja med att rådissa honom så jag göra det. Samtidigt tänker jag faan vad töntigt så jag låter bli att "smacka" (asså det känns ju änu töntigare haha). Så tänker jag inte mer på det förens mamma börjar snacka om det där och jag förklarar att det är olika från var man kommer tex vi kramas, i de finare kretsarna kanske man fått för sig att man ska "pussas" men för det mesta inte. Och i Holland tex där gör man det tre gånger. Då fattar Mario (kompisen) vad vi snackar om så han tar upp mitt beteende. (Lite pinsamt) men okej jag förklarade läget för honom så han bara skrattade och förstod hur jag menade haha) Han tog faktiskt inte illa upp men han undrade lite varför jag ryggade tillbaka..

Det fick mig att tänka på en annan sak som hände mig med en av mina holländska killkompisar när jag var där i oktober förra året. De körde mig till Flygplatsen när jag skulle åka hem och jag tänkte att ja en kram kan det ju vara värt eftersom vi antagligen inte kommer se varandra på ett tag. Så jag tänker krama honom och vad gör han då? Juste som jag skrev ovan han försöker pussa på vardera sida 3 gånger men jag ryggar ju tillbaka innan andra så blev lite pinsamt. Sa dock igen mer någon av oss och så gick vi åt vardera håll.

Det har gjort mig medveten om skillnader på ett annat sätt. Egentligen borde jag inte tycka att det var pinsamt kanske och bara sagt oj vi gör inte sådär i Sverige eller nått men ok. Vi kör igen haha. Tror det var överraskningsmomentet och gjorde att jag ryggade bort.

Vi har fortfarande inte talat om hänselsen men lär visa sig nästa gång vi ses.. haha
Någon annan som reagerat på det här??

Kommentarer
Postat av: Emilia

Nästa vecka ser det rätt tajt ut, har ingenting inplanerat under tisdagen. Veckan efter kan jag däremot hela veckan utom mån + tis fm...grönan vore sjukt kul. Så beror när det funkar för dig/er men veckan efter nästa vecka eller tisdagen där skulle fungera bäst för mig.

2009-07-23 @ 20:38:47
URL: http://www.emiliavilen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0