Only the good die young!

Som i inlägget nedan läste jag redan igår om Henry´s olycka på Brands Hatch ->Länk<-. Vilket inträffade under det andra racet. Igår kom även det chockartade beskedet om att han inte klarat sig. Jag har träffat både John Surtees och Henry själv när jag var på Zandvoort för att se A1gp 2008. Båda väldigt trevliga men de är ju engelsmän eller hur? ;)

Till saken hör iaf den att aftonbladet ändrat lite av sanningen i sin artikel: Aftonbladet.se

Han dog inte i en våldsam krash, han fick ett däck i huvudet, hur skulle du tycka att det kändes om du kom körande i ca 200 km/h? (jag kan bekräfta att dessa däck inte är som 1 paket mjölk direkt, men även en mobiltelefon kan ju döda en i krash i vanlig vägtrafik). I och med att han var medvetslös så gasade han inte upp för backen direkt heller och in i barriären. Även fast han hamnade där.

Det har varit många spekulationer i huruvida Brands Hatch är en lämplig bana att köra på, med säkerhet och annat. Jag skulle vilja påstå att denna olycka inte har något med banans säkerhet att göra. Det var mer en såndär "på fel plats vid fel tillfälle" ögonblick. Hade han varit nån sekund snabbare eller långsammare hade däcket missat honom. Galen sport, 1 sekund kan vara skillnad mellan liv och död, eller ja skada iaf).

Jag tänker mer på hur däcket från Jack Clarke´s bil kunde lossna så lätt när det egentligen inte ska vara möjligt då det sägs att de har sk. "wheel tethers" som ska hindra däcket från att lossna från bilen vid en krash.

Mina tankar går återigen till hans familj, John och Jane Surtees. Måste vara hemskt att mista sin enda son.
R.I.P. Henry!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0