EU-valet

Det går inte att missa alla reklamkampanjer på TV eller i media angående EU-valet. Valet av kandidater som ska representera Sverige i EU-parlamentet i stort sätt. Det räckte inte med ett val i år alltså ;-).
 
Jag tycker politik är aptråkigt verkligen eftersom jag tycker att ALLA partier ALLTID lovar massor och håller hälften om en det. Jag vet väl egentligen inte vart jag står mer än att jag tycker inte att det funkar så bra för regeringen vi har idag samt att SD aldrig kommer att få min röst.
 
Visserligen har SD en intressant fråga men den löser vi inte igenom att inte ta hit och hjälpa folk. Vi behöver en bättre strategi hur vi ska göra det och hur vi ska integrera dessa i vårt samhälle istället för att segregera dem till förorter. Det skapar "vi" och "dem", istället för oss tillsammans.
 
Fick hem valsedeln i måndags tror jag och kastade den direkt i pappersinsamlingen. Igår tog jag upp den igen eftersom jag kände att jag borde engagera mig, Att inte rösta är egentligen lika med att inte bry sig och då ska man heller inte klaga på utfallet. Alltså, jag har makten att göra skillnad, dags att ta den.
 
Hur ska man då gå till väga?
Jag tyckte Valkompassen på SvDs hemsida var rätt bra. Den säger inte vem du ska rösta på men den tar upp några frågor som man får ta ställning till. Alla har vi ämnen som engagerar oss mer än andra medan vissa bryr vi oss inte så mycket om. Valkompassen kan där vara ett bra verktyg och man kan se vilka partier som får högst procent. Sen kan man gå in på den partiernas hemsida och läsa lite mer.
 
Så gå in på Valkompassen och testa själv.
 
Du har makten att påverka. Ta chansen istället för att strunta i det! Din röst kan göra skillnad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0