Emmas linssoppa

Det här med att följa recept har aldrig varit min grej, jag brukar höfta ihop mina maträtter eller använda grunden från ett recept och göra min egen grej av det. Dagen till ära slängde jag ihop en linssoppa och den blev UNDERBART GOD, så jag tänkte dela med mig "receptet". Men som sagt, jag höftar så en del ingredienser har jag inga mått på ;-).
 
Du behöver:
4-5 dl gröna linser
1-1,5 msk grönsaksbuljong
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
Frysta grönsaker (jag använde Herrgårdsgrönsker, en näve haricort verts och lite gröna ärtor)
vispgrädde
tomatpuré
 
Såhär gjorde jag:
Blötlägg linserna i ca 30 min. Häll upp vatten i en kastrull, ha hellre lite mindre vatten tills det har kokat upp och du haft i alla ingredienser, då kan du fylla på mer. När vattnet kokat ha i buljongen, pressa i vitlök och ha i linserna. Låt koka ca 5 min innan du har i gula löken och grönsakerna. Låt koka 5-10 min till. Häll i en liten skvätt grädde (jag hade vispgrädde för smaken och eftersom jag hade lite hemma), men tänk på att det inte ska vara någon "gräddig" soppa. Ha sedan i tomatpuré efter tycke och smak. Låt koka en stund och smaka av. Du känner om det behövs lite mer buljong, vitlök eller tomatpuré samt om linserna är tillräckligt mjuka.
 
Jag ville att min soppa skulle vara lite mer "fast" och mer linser än grönsaker men det gör man som man vill. Kommer ändå få addera vatten nästa gång du ska äta soppan.
 
TA DAAA!
Kanske inte ser så roligt ut (linssoppor brukar inte se roliga ut) men jäklar så god det var! Både mättande och nyttigt. Självklart lite Vika bröd till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0