Näthat mot kvinnor

Har precis sett Uppdrag gransknings repotage om Näthat mot kvinnor. Jag vet egentligen inte hur jag vill reagera. Jag blir nästan chockad över kommentarerna som dessa utsatta kvinnor tvingas stå ut med. Sen en sa: "man vänjer sig". Jag tycker det är sjukt att man ska behöva vänja sig vid att bli hotad till livet eller att bli våldtagen.
 
I repotaget är det en kvinna som skrivit sin åsikt om att H&M säljer en tröja med Tupac på. Och hon får sedan diverse kommentarer om hur korkad hon är osv osv. Skällsord i form av könsord är väldigt vanligt även oralt när folk är förbannade med att slänga ur sig saker som att de önskar att hon blir dödad eller våldtagen förstår jag inte. Det är hennes åsikt om den här tröjan som hon ställer till H&M, varför ska alla andra lägga sig i? Tupac må ha gjort bra saker för människor som kan relatera till honom, han är gudaförklarad för många men samtidigt har han faktiskt begått brott. Säjer absolut inte att det är fel av H&M att sälja hans ansikte på en tröja med tanke på att det är många som gillade honom men folk har väl ändå rätt att fråga hur H&M tänkte när de valde att sälja tröjan trots hans "kriminella" bakgrund.
 
Jag tycker det är bra att folk har olika åsikter om saker och ting men tycker det är sorgligt när det alltför ofta inte går att föra en debatt om saker och ting utan att det blir personangrepp istället för att hålla sig till sakfrågan. Varför är det så svårt att låta andra ha en annan åsikt än en själv och nöja sig med att försöka förstå varför personen inte håller med och acceptera att man inte tycker lika. Men just det här att önska någon död eller våldtagen pga att man inte har samma åsikt tycker jag är hemskt. Det är ingenting man skämtar om. Våldtäkter har förstört och påverkat många liv, samma sak gäller mord då det påverkar hela familjen och vänkretsar.
 
Kommentarerna från de som skrivit dessa kommentarer än i efterhand att "jag menade inte det så" eller "jag blev så förbannad bara" osv osv. Det är väl inte okej iallafall? En person sa till och med att han inte skulle ha sagt samma sak om det varit till den fysiska personen bakom inlägget. Vad är skillnaden? Blir det mindre verkligt bara för att det är på internet? Det är precis samma sak, då det är den fysiska personen bakom inlägget som reagerar på hotfulla ord, så reagerar vi människor. Visst face-to-face kan man se att personen som säger "jag ska döda dig" skrattar, har glimten i ögat eller ett kroppsspråk som talar för att "jag skämtar" på ett helt annat sätt. Detta går inte att se på internet, och vi kan inte utgå ifrån att den som uttrycker hotfulla saker inte menar det. Vi människor socialt reagerar väldigt mycket på kroppsspråk och ansiktsuttryck, även om vi använder smileys så kan saker och ting misstolkas eller vara svårtolkat när vi läser det. Speciellt när det kommer till hot då det faktiskt är fight or flight mekanismen i kroppen som reagerar först och logiken senare.
 
Jag tycker det är synd att så lite kan provocera så många. Det händer faktiskt överallt. Varesig det är ofrivilligt eller att man faktiskt spelar på att sätta igång en reaktion hos folk så kommer kommentarerna om det sker inom ett forum där många kan se det som är skrivet. Sen tycker jag att det är konstigt att det tog sån tid för H&M att faktiskt ta bort alla kommentarer, visst de tog bort massor (jag utgår ifrån att de talar sanning) men de hade kunnat ta bort grundinlägget till personen och skrivit ett svar angående tröjan till denne via meddelande istället och då hade alla kommentarer försvunnit på en gång. Sen att polisen inte verkar se så allvarligt på sådana saker förstår jag inte om förundersökningen lades ner dagen efter polisanmälan. Jag är inte insatt i varesig polisarbete eller civilrätt så jag säger inget mer. Jag hoppas bara att folk får en förståelse för att saker på nätet nästan är som att säga det till den fysiska personen idag förutom att den inte kan tolka dina signaler.
 
Ni som inte sett repotaget rekommenderar jag att göra det: SVTPLAY

Kommentarer
Postat av: Benita Fransén

Nyttigt och kalorisnålt recept på tonfiskfiffar finns nu uppe på bloggen, super under dieten!

Svar: Tack för tips! Ska kolla =)
Emma

2013-02-10 @ 23:45:41
URL: http://benitas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0