Operationstid är bokad

Kan säga att jag och Anna var i Nacka med god marginal, 1 timme och 15 minuter för att vara exakt. Trafiken min pappa pratade om fanns inte på vägen ner och vill inte påstå att det var så mycket på vägen hem heller. Så där satt vi i bilen och käkade frukost i skönan ro. Snackade om allt och ingenting kan man säga.
 
När det väl var dags att gå in så såklart tog det lite längre tid för mig i kassan eftersom det inte fanns plats för fler stämplar i mitt häfte, killen fick alltså börja stämpla om alla för att få plats och skriva under allt. Är numera stolt ägare av ett frikort, det ni! Eller stolt och stolt, nu kan jag springa på sjukhus och vårdcentraler hur mycket jag vill till i slutet av januari, GRATIS! På landstingets bekostnad heter det kanske?
 
Sen in till väntrummet där jag knappt hunnit sätta mig ner när läkaren kom. Han pratade lite och konstaterade att jag hade ju ett stort diskbråck, visade mina röntgenbilder vilket var mycket intressant. Jag fick göra en del övningar och han försökte provocera fram lite rörelser som inte gick så bra pga smärta. Vips säger han att ja det blir operation på det här, jag sätter upp dig på förtur. Varpå han läser in diagnos och lite sånt i datorn, vet inte om det är någon slags journal, arkiveringsgrej.
 
Jag får därefter gå in till en operationscoordinator som pratar lite om operationen och ger mig lite fler papper som jag får ta med mig ner till narkosläkaren (som är nästa steg i processen). Där pratar han lite om hur det går till med narkos inför operationen, att jag inte får äta 6 timmar innan och inte dricka något 2 timmar innan operation. Att jag kommer få dropp i handryggen, ligga kvar på uppvaken efter och måste spendera 1 natt på sjukhuset. Fy säger jag åt det, jag vill ju åka hem så fort som möjligt, har hört att sjukhusmat inte är så roligt. Meeen har man opererat sig får man väl äta glass och godis om man är sugen?
 
Från narkosläkaren vidare in till coordinatorn igen. Hon pratar lite till om att hon kommer skicka in alla papper som jag behöver ha koll på så att jag inte behöver vänta på det. Sista steget är ett blodprov på labbet innan jag får åka hem. Operationsdatum blir 27 november, alltså om lite mer än en månad. Kan ske tidigare om det blir ett återbud. Blodprovet togs att världens otrevligaste kvinna innan jag och Anna åkte hem igen.
 
Det känns som om en sten lyfts från mitt bröst. Jag är väl lite nervös samtidigt som att det ska bli skönt att slippa smärtan, har fått så länge att jag knappt minns hur det är att inte ha ont. Jag vet även att jag inte överdrivit min smärta när kirurgen sa att det var ett stort diskbråck och att han förstod att jag hade ont och sa operation innan jag ens behövde börja köra mina förberedda snyftarhistorier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0