Hur smarta är de på en skala?

Läste precis på Aftonbladet om protesterna i Egypten. Nu har de tydligen börjat plundra museér och tydligen har två mumier blivit förstörda. Jag förstår inte varför, det hjälper knappast deras situation. Det enda de förstör är det turister kommer dit för att se och delar av sitt eget kulturarv, sin historia. Jag har ändå förstått att egyptier är stolta över det även om det används för att dra in en jävla massa pengar.

Jag var själv i Egypten sommaren 2008. Då bodde vi 1 vecka i Kairo och 1 vecka i Hurghada. Jag har varit på det stora stadsmuséet och sett mumierna och de är faktiskt ganska coolt att de är så väl bevarade. Därför förstår jag inte varför de plundrar muséerna på massa saker som tillhör hela landet. Att förstöra mumier är ju till någon hjälp alls. Det enda som händer är att de förstör något som aldrig kommer kunnas ta tillbaka som det var. Snart börjar de väl hacka sönder pyramiderna och Sfinxen!?

Lite bilder från när jag var i Kairo...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0