Det här med BMI

Detta gör jag för att visa en liten skillnad som jag upptäckt när jag kollat olika sidor om BMI. Jag säger inte att jag är smal på något sätt, jag står för den jag är och jag har heller aldrig klankat ner på någon annan angående deras vikt varken upp eller ner. Jag har alltid varit överviktig men framförallt har jag alltid varit kraftigt byggt och det kommer jag inte ens ifrån nu när jag tappat över 15 kilo i vikt, jag blir inte av med mina höfter och inte heller de breda axlarna eller vida bröstkorgen. Det är ingen som kan tränas eller ätas bort! Så nu kan vi gå över till poängen med inlägget.

Först gjorde jag en koll på recept.nu där man kunde kolla BMI och den sidan kändes verkligen extrem i vart gränserna gick.

Enligt denna skulle jag vara väldigt överviktig då kvinnors normala BMI tydligen går vid 23,8 vilket jag tycker är helt sjukt. Trodde det var kvinnor som hade mer underhudsfett än män hur ska vi då även kunna ha mindre BMI? Tycker det är kul att det verkligen säger att jag måste gå ner 9 kg till för att bli normalviktig. Hur sjutton skulle jag se ut då liksom? Till saker hör den då som ni ser bör midjemåttet vara under 88 cm. Min midja är 90 cm, så minus 2,5 cm så skulle jag vara "normal" också. Vilket leder vidare till nästan mått.

De har faktiskt ett mått som ändå försöker ta fasta på detta med olika kroppsbyggnad. Och kollar man på testet och resultatet på denna så saknar jag 0,05 för att vara "normal" åter igen. Därför tycker jag det är jävligt kul när det står att jag är i riskzon för hjärt- och kärlsjukdom och för tidig död.

Sen har jag använt de mått som används på hemsidan för Cambridgekuren. Det är lite skillnad i gränser om man säger så.

Enligt denna är jag inte speciellt överviktig. Men ändå lite men jag anser att det även hör ihop med min kraftiga kroppsbyggnad.

Denna undersökning från Kellogg's är däremot roligast.

Här är det samma sak egentligen men det roliga jag testade var att dra ner vikten för att se när jag skulle bli normalviktig enligt den och det är på strax över 76 kilo. Det roliga är att den säger att jag "är överviktig och lider av fetma. Det kan vara en bra idé att tala med din läkare." Alltså seriöst det är ca 3-4 kilo som ska bestämma skillnaden mellan liv och död eller?

Med det säger jag att man kanske ska ta BMI med en nypa salt. Inte att man ska skita i det totalt men man måste ha lite synt förnuft också. Jag tror inte att jag skulle se frisk ut om jag gick ner till 70 kilo tex pga hur jag är byggd medan andra som är väldigt tunna i kroppen skulle det märkas mer på om de hade 26 i BMI. Ha då i åtanke att jag gått från BMI 31,7 till ca 26 och jag är väldigt nöjd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0