Hur tänker CSN??

Hittade precis en intressant lista i Emilias blogg angående vad CSN räknar med att pengarna (studiemedlet) vi får ska gå till varje månad och hur det fördelas. Jag kan ju säga redan nu att min och Emilias lista kommer se en aning annorlunda ut (Se hennes här). Så hur ser det ut för mig då tro? Ligger jag i fas med CSNs uträkning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Inkomster (kr/mån): 7820 (studiemedel i kronor för fyra veckor)
Utgifter (kr/mån):
Bostad: 3090
Mat, hemlagad: 1620
Kläder/skor: 520
Hygien, hälsovård: 260
Tv/telefon: 770
Kåravgift: 60
Studiematerial: 778
Hemförsäkring: 140
Förbrukningsvaror: 110
Lokaltrafik: 640
Tandvård: 36
Fritid: 400
El: 264
------------------------------------------------------------
Nu ska vi se hur det ser ut för mig (avrundade priser):
Inkomster (kr/mån): 7820 (studiemedel för fyra veckor) numera är det faktiskt 8140 kr/månad
Utgifter (kr/mån):
Bostad: 2560 kr
Mat, hemlagad: max 800-1000 kr
Kläder/skor: 300-600 kr
Hygien, hälsovård: 200-300 kr
Tv/telefon + internet: 800 kr
Kåravgift: betalar inte längre
Studiematerial: 300-1200 kr det beror på om jag inte lyckas låna böcker, litteratur är dyrt
Hemförsäkring: ingår i hyran
Förbrukningsvaror: 100 kr kanske, beror på vad man räknar som förbrukningsvaror
Lokaltrafik: 500 kr
Tandvård: 100 kr med tandvårdsförsäkringen
(Fritid: de pengar som blir över när mina måsten är avklarade)
El: ingår i hyran
Summa: 5810 kr (ibland upp till 6800 kr beroende på litteratur)

Hur kan vi tolka det här då? Jag kan iaf se att jag har billigare hyra än det CSN föreslår, där el och hemförsäkring ingår. Sen måste man äta väldigt mycket enligt CSNs uträkning, menar jag tycker inte att jag snålar med mat direkt och egentligen kan man räkna in hygien och hälsovård i det också eftersom jag köper allt på samma gång (tex toapapper, städsaker, schampoo mm). Jag la också till internet med telefon och tv eftersom jag har mobiltbredband vilket gör att det kostar lite mer. Förbrukningsvaror kan man tolka lite hursomhelst kanske så vet inte hur jag skulle räkna på den. Lokaltrafik så är det mest om jag åker hem till Uppsala och buss i Örebro är inte dyrt och det blir inte av så ofta. Sen det här med shoppingen, jag vill inte köpa för mycket eftersom jag får ångest och inte heller för dyra saker så därför håller jag nere på kostnaden ganska bra.

Det här med studiematerial är egentligen en students största problem tycker jag. Kurslitteratur är svindyrt. Visst jag försöker alltid hålla nere den kostnaden eftersom jag lånar på bibblan eller köper begagnat. Men i stora hela så är det litteraturen som är värst.

Så enligt min lista så har jag mellan 1000-2000 kr per månad att lägga på fritidsaktiviteter för det är ju det jag gör när jag inte pluggar eller?

Jag är dock medveten om att detta inte går ihop för alla men är det inte lite efter vilken livsstil man väljer att leva? Jag tycker inte att jag har för lite pengar på något sätt eller jaa man vill väl alltid ha mer men det är inte så att jag går under på något sätt. Mena jag har mina måsten dvs räkningar, mat och ev kurslitteratur att hantera varje månad, efter det får jag göra vad jag vill med resterande. Jag håller väldigt bra koll på min budget och överskrider den inte heller. Men nu är ju jag van och är fram en familj där vi alltid fått kämpa för att få sista kronorna att räcka.

Kommentarer
Postat av: Isabel

Man får ju rätta mun efter magsäck och jämfört med dig så har ju csn räknat ganska rätt på vissa poster och ibland tom lite högt men samtidigt så gnäller många studenter över att de itne har några pengar... Vill man låna mera då? För de som oftast gnäller vill ju inte jobba heller.

2010-09-28 @ 18:01:23
URL: http://issapissastankar.blogg.se/
Postat av: emilia

handlar ju inte kläder för 1500 kr varje månad men iom att stövlar ex kostar runt 500 jeans runt 1000 och vi ska inte prata om vinterjackor så har jag gjort ett snittvärde.



i hygien hälsovård har jag räknat med allt från klippning,färgning, smink, schampo, osv osv osv...

förstår inte hur du får ihop det på så lite bara mascara e ju snordyrt.

Men jag är imponerad:)

2010-09-28 @ 18:37:39
Postat av: emilia

haha förövrigt jag e helt ute o cyklar... o anna som säger att jag inte kan cykla =jobbigt läge

2010-09-28 @ 18:51:59
Postat av: Isabel

Håller med dig precis! vi lever sjutk bra nu när jag kan jobba så mycket men efter januari när jag går på föräldraledighet blir det andra bullar, jag kommer att mer än halvera min imkomst samtodogt som Micke kommer att ha mindre tid att jobba över på men då får vi helt enkelt rätta oss efter den nya magsäcken!

2010-09-28 @ 20:09:31
URL: http://issapissastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0