Köttfärsgratäng med zucchini

Detta måste vara ett av de godaste recept jag någonsin testat. Nu när jag måste vidga mina vyer och försöka hålla mig ifrån de värsta kolhydraterna var denna jättebra. Nästan som en lasagne fast utan pasta. Så därför tänkte jag dela med mig av det =)

4 portioner, tar ca 1 timme att tillaga.

Ingredienser:
500 gram nötfärs
2 st zucchini
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
olivolja
salt och svartpeppar
3 dl krossade tomater
1 st lagerblad
oregano
1,5 dl grädde
riven ost

Tillagning:
1. sätt ugnen på 200 grader
2. Skär zucchini i skivor på längden. Salta på båda sidor och låt vattna ur i 30 minuter.
Skölj och torka av.

3. Hacka lök och vitlök. Stek nötfärs, lök och vitlök i olivolja, salta och peppra. Tillsätt tomater, lagerblad, oregano och grädde. Låt koka en stund.

4. Varva sås och zucchini i en form. Strö över riven ost. Gratinera i ca 30 minuter.
Servera med en sallad.


Jag struntade i lagerbladet och oregano och hade i lite rosmarin istället och det blev gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0