Är det inte konstigt?

ÄR det bara jag som tycker att man ofta fastnar i sin kontext. Jag menar att man antingen är sociologiskt lagd och kör på det, man blir ju lite färgad. Sen går man över till ett annat ämne som tex arbetsrätt. Det är ett annat sätt att tänka, sätt att handla och sätt att göra, massa ord och termer man inte förstår alls till att börja med. Efter ett tag vänjer man sig och allt blir återigen en självklarhet.

Jag kände mig så idag igen. Hela föreläsningen idag kunde lika gärna ha varit på grekiska eller något annat språk. Mena även fast det var på svenska så blev det mest massa ord och fraser som jag inte kunde lägga någon innebörd i. Jag förstod helt enkelt inte ett dugg av vad min föreläsare sa till oss idag och man kan kanske säga att uppmärksamheten på vad han sa inte var 100 heller.

Varför blir det så egentligen? Är man för fast i sin egen kontext och verklighet att det tar ett tag att anpassa sig till något helt nytt. För ekonomi och finans är något helt nytt för mig. Jag har varken intresserat mig för det eller lyssnat när man pratar om det. Och nu när jag måste försöka förstå det känns det som jag tagit något alldeles för svårt för mig. kanske skulle jag ha valt något som är mer som det jag läst förut? Eller kanske är det tjusningen av att våga testa något nytt?

Jag ska klara det här och jag ska klara det galant. Jag ska lära mig alla finansiella termer, regleringar och allt vad det nu heter. Jag ska chocka mig själv och visa att det inte är omöjligt att byta ämnesområde. Jag är då medveten om att den kurs jag läser nu på sommaren bara innehåller 2 föreläsningar och 2 seminarier plus en egen uppgift. Det är lite kort tid för att helt komma in i det men jag ska fan försöka. Om inte annat ska jag göra mitt bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0